Delen     Populaire blogs     Volgende blog Ľ
Blog maken     Inloggen
_
Cookies op 50plusser.nl

50plusser maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. 50plusser gebruikt functionele en analytische cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen tracking cookies om u gepersonaliseerde advertenties te tonen en om buiten de website van 50plusser relevante aanbiedingen van 50plusser te doen. Ook worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken.
Door op Akkoord te klikken gaat u hiermee akkoord.

Akkoord
 
Geen cookies


Klik hier voor meer informatie.
Fran's taal
Fran heeft zo haar eigen taal
_
Home__Weblog__Fotoblog__Videoblog__Foto's__Links__Gastenboek__Vrienden__Zoeken__Tip__Login
_

Welkom op mijn Weblog


Voor een verbindende communicatie is doofheid geen probleem. Die gaat van hart tot hart.



Mijn Profiel

fran
Ik ben nu offline

• Mijn profiel
• Privť bericht sturen
• Als vriend toevoegen

Toevoegen als weblog vriend



Zoeken in Google
_



CategorieŽn Overzicht




Laatste Weblog artikelen

Welke oogarts weet alles van D...
05 november 2021 15:44

Rollator Topro Olympos
01 november 2021 11:28

A.N.W.B.
25 oktober 2021 21:38

Geen parkinson rollator, de to...
23 oktober 2021 10:42

Wat is zo een leesbrilletje id...
14 oktober 2021 18:03




Fotoboeken


(8)
_
apenheul (3)
_



Weblog Vrienden


Hera
Van: hera

Jobenthes blogje
Van: Jobenthe

Nairam
Van: oortjes

Ben en alie mulder
Van: benenalie

Kiekie
Van: Kiekie

Bennekesblogje
Van: Benneke

Redsblog
Van: redone

Piekersels
Van: ChilaE

Blauwe vlinder
Van: Chrisje

Osingaschilderijen
Van: margriet63

Tharisis
Van: Tharisis

Mamsies weblog
Van: mamsie

Het leven in al zijn facetten
Van: marjolege

Suusenzo
Van: suzie123

Shojo
Van: shojo




Gastenboek berichten

Hans Kamphof
20 juni 2016 17:51
_
Lieve Fran, Wel wat laat maar alsnog gefeliciteerd met je verjaardag

Catharina
20 juni 2016 10:12
_
Ook hier proficiat met de mijlpaal. ook al werkt het weer niet mee, de zon zit in je......een fijne dag met je dierbaren en nog vele jaren in gezondheid. leve het leven. x Catharina

Gerard
20 juni 2016 09:00
_
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag vandaag.




Watskeburt Op 50plusser.nl

Door douwe om 17:42
_
Douwe Online

Door marlie49 om 17:39
_
Marlie49 Online

Door Marc om 17:37
_
Nieuw Weblog gastenboek bericht geplaatst

Door CarlaBijtje om 17:35
_
Nieuwe Weblog reactie geplaatst

Door fraagis om 17:33
_
Fraagis Online

Door CarlaBijtje om 17:27
_
CarlaBijtje Online

Door anna1951 om 17:24
_
Anna1951 Online

Door isabella55 om 17:22
_
Isabella55 Online





_

Andere artikelen



Slaapmiddelen?

We weten allemaal hoe belangrijk het is om een goede nachtrust te hebben.
Het gebeurd natuurlijk weleens dat je je vaste uurtjes niet kunt maken door een feestje of iets anders.
Voor de een is 5 uur slaap genoeg en de ander moet er zeker 8 hebben of meer.
Maar wat als je NIET meer kunt slapen.
Je gaat naar bed en het inslapen lukt niet en je draait en draait en wordt zelfs geïrriteerd van jezelf.
Mijn vriendin slaapt erg slecht en dat lijkt me echt vreselijk.


Je hebt alles al geprobeerd , warme melk, muziekje , paar lavendel druppels op je kussen.
Een korte wandeling voor het slapen gaan.
Een neutje , noem het allemaal maar op.

Je gaat naar de dokter en legt uit dat je inderdaad problemen hebt die je op moet lossen maar dat kan niet 1,2,3.
Je bent een piekerprinses of piekerprins.
Je zit in de bekende cirkel en dan is slapen heel moeilijk.

Dokter ik wil graag slaappillen?
Slaappillen?
Los eerst je problemen maar eens op.
Tsja, als dat zo gemakkelijk was.
Ik ben niet voor slaappillen, waarom niet?
Als je eenmaal aan de slaappillen bent kun je straks niet meer zonder.

Mijn vraag...ik slik pillen voor mijn angsten en dat is Serox Sat dat is een antidepressiva.
Ik slaap als het bekende osje maar waarom mag je wel jaar na jaar antidepressiva slikken en geen slaappillen?

Soms is het een lange weg naar dromenland.

Paul De Leeuw: Droomland songtekst

heerlijk land van mijn dromen
ergens hier ver vandaan
waar ik zo graag wil komen
daar waar geen leed kan bestaan

ref.
droomland droomland
oh ik ver- lang zo naar droomland
daar is steeds vree
dus ga met mij mee
samen naar 't heerlijke droom- land

'k ben daar zo vaak aan 't dwalen
'k hoor naar den vog'len lied
't is of ze mij verhalen
van al het schoons dat men ziet

ref.
droomland droomland
oh ik ver- lang zo naar droomland
daar is steeds vree
dus ga met mij mee
samen naar 't heerlijke droom- land

zwerver gij vindt daar vrede
zieke gij kent geen pijn
daar wordt geen strijd ge- streden
daar waar mijn broeders nog zijn

ref.
droomland droomland
oh ik ver- lang zo naar droomland
daar is steeds vree
dus ga met mij mee
samen naar 't heerlijke droom- land

Daar vindt men jeugd en vreugd weer
Kent men geen arm en rijk





Geplaatst op 13 april 2013 23:40 en 3075 keer bekeken



Deel dit artikel via:





_
R
eacties van leden


Je reactie
Naam   Gast
Reactie   
  _
Captcha_Beveiligingsvraag

Welk dier is dit?
_





_
Gedichtje.1  
14 apr 2013 00:18
Ha die Fran,

Nou, dat liedje kan ik van harte meezingen hoor, na alweer een nacht van 2 uurtjes slaap. Maar gelukkig is het zeer wisselend en slaap ik soms ook een aantal nachten wel redelijk!

groetjes en welterusten en morgen gezond weer op
Gedichtje

Kamala  
14 apr 2013 01:13
Ja Fran, het is moeilijk als je een lus moet doorbreken.
Genoeg beweging in de natuur, rust inbouwen voor het slapen gaan. De biologische klok opzoeken. Het glaasje wijn buiten de deur zetten. Meditatie.
Vrij verkrijgbare melatonine.
En nog een heleboel dingen meer waar je vriendin naar op zoek kan. Maar als het hoofd vol zit is er vaak geen ruimte meer om te schuiven.
Was er maar even niets meer om je echt druk om te maken, dat zou al een beetje helpen. Voor iedereen!
Groet,
Kamala

_





_
Amida  
14 apr 2013 01:32
Als erkend piekerprins zijnde Fran :grin: slaap ik ook slecht.Vaak rond 22.30 uur naar bed; 2 à 3 uurtjes slapen om vervolgens tot omstreeks 5 uur weer wakker zijn.En ook vrij verkrijgbare middelen geprobeerd maar dat is ook niet echt een oplossing.

groet Hans

Franslj.1  
14 apr 2013 10:56
Kortom, Fran, het draait dus om 'piekeren', begrijp ik uit je blog..?

Welke rode draad speelt er binnen het 'piekeren', zou ik me voor het slapen afvragen en daarna, wat doe ik, waardoor het 'piekeren' maar blijft voortduren..?

Voor velen een enorm probleem en dit vraagt, nee, schreeuwt, om gehoord te worden.

Groet.. franslj.


_





_
Fran  
14 apr 2013 12:22
Goedemiddag Gedichtje, leuk je weer eens te zien hier.
Ik lees net de reactie van Frans en inderdaad ook mijn visie op het geheel.......Voor velen een enorm probleem en dit vraagt, nee, schreeuwt, om gehoord te worden.

Hoe is dat voor jou Gedichtje om 2 uur slaap per nacht te hebben? Hoe functioneer je dan de dag na die 2 uur slaap?



Gedichtje.1  
14 apr 2013 12:26
Daar kan ik je maar 1 antwoord op geven Fran, op die vraag hoe functioneer je dan?? NIET !

Gelukkig maar dat het niet alle nachten zo gaat, he !!

Bij mij gebeurt het helemaal niet door te piekeren....dat begint pas als ik al heel lang wakker lig.

groetjes van Gedichtje
_





_
Fran  
14 apr 2013 12:33
Kort en bondig gezegd gedichtje.....je funtioneert NIET.
Erg hoor om niet te kunnen slapen. Gelukkig dat je ook betere nachten kent. Bedankt voor je reactie.

Fran  
14 apr 2013 12:43
Goedemiddag Kamala mooi gezegd de lus doorbreken. Ik citeer even jouw woorden: Maar als het hoofd vol zit is er vaak geen ruimte meer om te schuiven.
Dat is dus ook heel 'eng' , ik vraag ook weleens aan haar. Wat moet er nu nog gebeuren met je? Er is geen rekbaarheid meer in het elastiekje. Het is dus afwachten tot dat het knapt. Dan komen we op het woord Stress wat de dokter steeds als argument geeft. 'Los je problemen op'.
En dan beginnen we weer van voren af aan........ de cirkel.
Veel fysieke klachten en ......de rest. Ik hoop dat het goed met jou gaat Kamala, bedankt voor jouw bijdrage.
_





_
Fran  
14 apr 2013 12:49
Goedemiddag Hans, ja een erkend piekerprins zijn is dus ook vreselijk.
Wel goed van je dat je een vaste tijd naar bed gaat.
Dus wat ik begrijp val je dan wel in slaap in je bed?
Twee uurkus slaap en dan 'uren wakker' pfff ik word nu al moe als ik eraan denk.
De eigenlijk zit je 's-nachts op?
En na vijf uur ben je zo moe waarschijnlijk dat je dan weer in slaap valt tot.....?
Ik citeer jouw woorden;En ook vrij verkrijgbare middelen geprobeerd maar dat is ook niet echt een oplossing.

Waarom is dat geen oplossing Hans?

Kamala  
14 apr 2013 12:54
En een andere huisarts Fran?
Er zit een hele goede bij jou.
Met goede argumenten is daar ook binnen te komen!
Of woont je vriendin niet bij jou in het dorp?
_





_
Fran  
14 apr 2013 13:00
Goedemiddag Frans, jouw woorden:Voor velen een enorm probleem en dit vraagt, nee, schreeuwt, om gehoord te worden.

Bij wie moet je zijn? De dokter gooit alles op stress, haar rugklachten haar slaapproblemen haar vermoeidheid.
Hij reikt haar een 'pratertje' aan en zelfs een opname in een rusthuis.

Daar kan ze geen keuzes in maken....en zo komt ze steeds in die bekende cirkel.
Zij zelf moet uiteindelijk een keuze maken. Sudderen dan maar, moeilijk om te zien maar het is niet anders. Bedankt voor je reactie.

Fran  
14 apr 2013 13:10
Hallo Kamala wat leuk dat je dat zegt. Wat is een goede huisarts?
Ik heb weleens een stuk geschreven over mijn dokter. Ook op de weblog....ik meen dat ik het artikel genoemd heb..Hebben jullie een goede huisarts?

Ze heeft de woorden wel gebruikt hoor, ik ga een nieuwe huisarts nemen. Dat kan niet zomaar en je zegt het heel goed dat je goede argumenten moet hebben om van arts te veranderen.

Ik vind persoonlijk dat hij wel van alles aanreikt en haar probeert te triggeren. Los eerst je problemen op klinkt niet leuk maar je moet wel ergens beginnen om 'voor jezelf'te durven kiezen met alle gevolgen van dien.

Haar rugklachten krijgt ze verwijzingen voor. MRI gehad en nu krijgt ze een corset aangemeten. Te hoge bloeddruk krijgt ze pillen voor. Opname kan ze overwegen maar heeft grote gevolgen voor haar.....etc. We kunnen allemaal keuzes maken maar als je de verkeerde maakt kun je weer een andere keuze maken.

Maar nu nog doen! Het klinkt allemaal makkelijk zegt ze dan, maar sta er zelf maar eens voor.
Een grote schreeuw om aandacht is er alleen gehoord worden is een groot probleem.
Dan kom ik weer bij Frans uit. Bedankt voor je reactie.
_





_
Kamala  
14 apr 2013 13:36
Even je artikel opgezocht, daarna op jacht naar de huisarts die ik dacht te herkennen en inderdaad .. hij zit in de goede praktijk :grin:
Een van de prettige praktijken in het land. Altijd weer mazzel als ze in je regio te vinden zijn.
Zoals je in de reactie aan Frans schrijft reikt de huisarts haar de goede dingen aan. En je moet het echt zelf doen in het leven. Slaapmiddelen brengen je zoals het al in de naam zit ... in slaap. Nou kan het wel ooit helpen om in een droom een oplossing te vinden, maar over het algemeen is het leven geduldig en als je het probleem niet aangaat als het voor je ligt komt het gewoon weer een keertje terug om je een nieuwe mogelijkheid tot oplossen te bieden.
Ik ben met enige regelmaat totaal uit mijn slaapritme. Heb 1 keer slaapmedicatie genomen en besloten dat het daar ook bij bij blijft.
Wat mij goed helpt is er op uit. Fietsen en zuurstof happen, flyers verspreiden voor een zus van een vriendin die een eenvrouwsbedrijf gestart is. Heeft als voordeel dat ik wandel, contact maak en mijn lijf anders moe maak dan de geest dat probeert te doen.
Nu ben ik bezig om mijn balkon te vullen met prachtige kruidenplanten die mijn ogen en mijn neus plezieren en straks hopelijk ook aan zullen zetten tot het nadenken over en bereiden van mooie maaltijden.
We hebben alleen maar wat we onszelf aan kunnen reiken.
Blijf zelf heel Fran, je kunt mee denken, maar het uiteindelijk oplossen moet een mens het toch echt zelf.
Groetjes en een knuffel,
Kamala

Fran  
14 apr 2013 15:01
Wauwie Kamala ik krijg op zijn Fran's chickenfiel en dat betekent dat je artikel en je wijze woorden mij raken. Je inspireert me en dat zegt genoeg. Bedoel je Dr. de Vette? Ik ben echt blij met mijn huisarts. Heb je in Wijchen gewoond? Dikke knuffel terug van mij.
_





_
Fran  
14 apr 2013 15:14
Goedemiddag Kamala ook fijn jou weer eens te lezen. Je zegt het mooi, een lus doorbreken. Jouw woorden:Was er maar even niets meer om je echt druk om te maken, dat zou al een beetje helpen. Voor iedereen!

Je koppie rustig neerleggen gun ik iedereen, maar als je niet kunt blijven liggen speelt onrust weer een rol. Relativeren lijkt hier een toverwoord maar als je alles 'teveel' is dat niet kunt wat dan?

Fran  
14 apr 2013 16:15
Ik ben net in de foldertjes van deze week aan het bladeren.
Dr. Vogel nou niks mis mee denk ik op het eerste moment. Ben zelfs in de Dr. Vogeltuinen geweest met vriendinnendag en vond het erg leuk en interessant. Nu valt mijn oog op het krantje van de Etos Dormeasan 30 tabletten nac htrust extra sterk staat erbij.
de prijs is met korting eraf van 14.95 nu voor 12.45.

Om het nog mooier te maken staat er op het doosje: Niet tevreden geld terug.

Dan open ik het foldertje van De zonnewijzer DIO drogist die zit in Wijchen. Ik zie ook Dr. Vogel en hetzelfde doosje met ook 30 tabletten Dormeasan.
Van 9.99 euro nu voor 8.49 euro 15% korting.

Wel een heel groot verschil van prijs 4 euro.

_





_
Fran  
14 apr 2013 17:00
Hallo Catharina weer bek in town uit Valencia? kijk dat vind ik dus heel goed dat je een slaappil neemt om weer bij te tanken. Dat gun ik mijn vriendin ook zo. En wat je schrijft is natuurlijk ook heel belangrijk: zolang je niet moe opstaat is er niks aan de knikker. Goed dat je op eigen kracht hebt afgebouwd. Dat vergt ook een grote aandacht van medicijnen. Opbouwen is belangrijk maar afbouwen net zo. Bedankt voor je bijdrage.

Tharisis  
14 apr 2013 17:05
Allemaal wijze woorden van eenieder, Fran, maar lange tijd niet kunnen slapen is afschuwelijk. Jaren geleden een poosje last van gehad en dat bleek achteraf aan de overgang te liggen.
Heb nooit iets geslikt, ging 't bed uit als de slaap niet kwam, zette een lekker potje rustgevende kruidenthee en huilde soms tranen met tuiten in m'n eentje aan de keukentafel. Totdat ik ijskoude voeten kreeg en weer in bed kroop. Meestal kwam de slaap dan vanzelf en gelukkig kon ik dan lekker uitslapen tot een uur of negen 's ochtends.
Na een paar maanden was dit niet meer nodig. De tranen waren op, evenals de thee!
Misschien een tipje voor jouw vriendin? Wens haar sterkte van mij, en Fran.... houd jij je ook maar lekker taai!
Toos
_





_
Franslj.1  
14 apr 2013 17:07
Weet je, Fran, ik kan slechts uit persoonlijke ervaring spreken en weet niet wat goed is voor een ander.

Persoonlijk had ik met slapeloze nachten te maken ten tijde van een ontslag in de jaren 80 en vanaf het moment dat ik in ademtherapie ging, verdwenen de klachten.

Piekeren is immers iets van het denken en de adem ademt navenant.
Het ademritme wordt dus beïnvloedt door de soort gedachten en in die tijd leerde ik te sorteren.

Met welke gedachte kon ik werkelijk aan de gang midden in de nacht? Dan doen, maar de gedachten waarmee ik in de nacht niets kon, leerde ik meebewegen met het natuurlijke uitademen. Natuurlijk uitademen betekent op de adem letten, zonder concentratie, maar uitsluitend gadeslaan vanuit een innerlijke blik en met de handen op maag en buikstreek.

Kortom: ademtherapie pakt de uit-balans-zijnde adem aan onder invloed van het besef van opkomende gedachten, die iemand uit de slaap houden.

Groet. franslj.

Fran  
14 apr 2013 21:25
Hallo Toos, niet kunnen slapen is inderdaad vreselijk en ze zegt weleens tegen me Franneke ben blij dat jij altijd kunt slapen.Ik zeg ook altijd dat slaap mijn beste medicijn is. Daar kan ik ook nog weleens een artikel over schrijven. En een voordeel als ik mijn oortjes uitdoe heb ik alleen last van tinnitus (geluid in mijn oor). Ik slaap echt als het bekende osje. Weet je Toos , ik nodig haar best weleens uit om hier te komen bijtanken. Het duurt erg lang voor ze inslaapt en tegen de ochtend valt ze in slaap. Haar hele bio-ritme is verstoord. Een regelrechte ramp is het voor haar. Bedankt voor je reactie en ik ben blij dat de overgang voorbij is voor je. Liefs Fran
_





_
Fran  
14 apr 2013 21:26
Oh ja, wat betreft haar emoties die zitten ook helemaal vast. Ik zou willen dat ze eens kon huilen.

Fran  
14 apr 2013 22:22
Hallo Frans dit herken ik wel wat jij schrijft en kan het NU gelukkig toepassen door mijn handen op mijn buik te leggen en niet hoog te ademen. Soms overvalt me de stilte ineens 's-nachts. Eerst was ik mijn gedachten aan het ombouwen maar dan was er in benen en lichaam nog die onrust. Nu doe ik het zoals jij beschrijft. Het zijn gedachten die je 'gek maken'. Dat zeggen ze ook weleens. We malen maar door. Goed dat je het nog eens schrijft. Misschien kan ze het toepassen. Bedankt voor je bijdrage Frans slaap lekker.
_





_
Gast  16 apr 2013 16:27
Slaapmiddelen is natuurlijk iets heel anders als medicijnen die jij slikt. Slaapmiddelen zijn inderdaad verslavend. Je vriendin heeft problemen maar wat voor de ander een groot probleem is kan voor de ander weinig voorstellen. En problemen kunnen na verloop van tijd altijd wel opgelost worden denk ik zo. Groet

Fran  
16 apr 2013 18:13
Beste gast, wilt U zich bekend maken? U hebt helemaal gelijk dat de medicijnen die ik slik heel anders zijn als slaapmiddelen. Het stofje serotine heb ik nodig en dat blijkt ook nog eens erfelijk te zijn heb ik vernomen. Maar U schrijft slaapmiddelen zijn verslavend. Wat kan er gebeuren? Slapen moet je en wie bepaald hoelang dat mag zijn? Als je slaapt na een slaappil lijkt me dat het doel de middelen heiligt. Ook klopt het dat ze problemen heeft maar het is niet aan de orde wie ze heeft. Zij heeft ze en zij moet de spiraal doorbreken. Maar je moet wel de middelen hebben.Ik denk dat uiteindelijk haar problemen wel opgelost gaan worden maar we leven hier en nu. Bedankt voor uw reactie.
_





_
Evdh.1  
16 apr 2013 20:20
Lieve Fran, ook ik heb een periode van slecht slapen meegemaakt en mijn idee had alles met de overgang te maken die wel een aardig langte tijd heeft geduurd en ik heb wel slaappillen gehad om aan m'n rust te komen. Ik slik ze al jaren niet meer en ben er ook niet aan verslaafd geweest, dus waarom niet?
liefs

Fran  
16 apr 2013 20:44
Hallo Evelien, ja tijdelijk slaappillen kan dus ook zie je wel. Had jij bijwerkingen van de slaappillen? Wat gebeurd er als je verslaafd bent aan slaappillen? Ja, dan kun je niet meer zonder. Maar dan slaap je toch wat zooo belangrijk is. De dokter heeft haar wat slaappillen voorgeschreven maar met nadruk gezegd , minstens een maand ermee doen. Ik meen dat ze 21 pillen heeft gehad. Ik vind dat zo kinderachtig. Ze moet ze als het ware 'hamsteren'. Als het toch werkt . Ik dacht even hardop lieve Evelien. Bedankt voor je reactie liefs Fran.
_





_
Evdh.1  
16 apr 2013 20:48
Nee Fran, ik had er geen bijwerkingen van en als het niet nodig was nam ik ze niet. Wat een onzin dat ze moet hamsteren, snap ook niet waarom er moeilijk over wordt gedaan, ze heeft ze gewoon nodig om tot rust te komen, liefs

Fran  
17 apr 2013 21:44
Dank je wel voor je reacties Evelien en voor straks , lekker slapen. Liefs Fran.
_





_
Evdh.1  
17 apr 2013 23:28
jij ook Fran, liefs

Gast  11 sep 2013 11:47
Als je niet kunt slapen is dat vreselijk. Vaak is dit probleem wel goed aan te pakken. Immers, een mensenlichaam heeft rust nodig en uiteindelijk zal het lichaam uitgeput raken waardoor u toch slaap kunt vatten. Verder kwam ik de website: http://slaapmiddelen.nl/slaaptips/ tegen. Deze site biedt goede informatie aan over de werkzame stoffen van slaapmiddelen.
_





_
Fran  
11 sep 2013 18:04
Beste gast dank U wel.